I fjor slapp Bjella albumet Nysetmåne til strålende omtaler. Plata ble etterfulgt av en lang turné for fulle hus rundt om i landet, som kulminerte i en meget utsolgt konsert på Sentrum Scene i Oslo i desember.
Parallelt med dette, sjonglerte Ål-poeten det musikalske arbeidet til teaterforestillingen Heil Ved, basert på Lars Myttings kioskvelter av en bok. Forestillingen, der Stein Torleif Bjella også bidrar på scenen, har blitt spilt for fulle hus på Det Norske Teatret siden premieren.
Bjella gjorde seg for alvor bemerket med solodebuten «Heidersmenn» i 2009, og to år senere innkasserte oppfølgeren «Vonde visu» Spellemannprisen. «Heim for å døy» avsluttet trilogien i 2013, med førsteplass på VG-lista.
Etter dette har artisten fra Ål i Hallingdal sluppet de kritikerroste studioalbuma “Gode Liv” og “Øvre-Ål Toneakademi”, samt laget et eksperimentelt spoken word improalbum sammen med bandet. Gitt ut «Bjellasangar arrangert for messing & tre», et samarbeid mellom Bjella og Kringkastingsorkesteret, og vunnet Edvardprisen, Prøysenprisen, Skjæraasenprisen og Bendiksenprisen.
“Eg ska kysse so Jesus gret” og “Psykisk kan du vera sjøl”, synger Bjella. I musikken hans møtes ytterpunktene: Ett øye ler, ett gråter. Sørgmodig glede og romantisk hjartesorg. Personene, skildringene og fortellingene vi møter i tekstuniverset, var også inspirasjonen til teaterstykket «Kan nokon gripe inn», sett av over trettitusen, da det ble satt opp på det Norske Teatret i 2017.
Stein Torleif Bjella er i tillegg en respektert forfatter, og står bak diktsamlingen ”Jordsjukantologien Nr. 1”, og romanen «Fiskehuset», som begge har høstet strålende kritikker og kommet i flere opplag. “Fiskehuset” ble nominert til P2-lytternes romanpris og mottok Nynorsk Litteraturpris. Romanen er til nå oversatt til dansk, tysk, nederlands, tjekkisk og færøysk.